Geschiedenis volgens plan
Vanaf het eerste vers, vanaf het begin, gaat het over de geschiedenis van de schepping die door het Woord tot stand kwam; het Woord geschiedde. Dit is met recht de Bijbelse geschiedenis. Als we vervolgens letten op wat God in Zijn Woord zegt over het begin en de dingen vanaf het begin, zullen we ontdekken dat Hij direct vanaf het begin ook de afloop, het einddoel, verkondigt, oftewel dat Hij volgens een vast plan naar een vast einddoel werkt, en dat Hij in de geschiedenis scheppend bezig is.
De geschiedenis is en zal volgens een vast plan verlopen. Die gedachte wordt verder uitgewerkt in het boek Het bestaan van God, dat onlangs als dubbelnummer (128 pag.) is verschenen in de Morgenroodreeks (zie advertentie op de achterzijde).
Plan van de eeuwen
Door de gehele Bijbel heen wordt vanaf het begin gesproken over het perspectief van de gebeurtenissen in overeenstemming met het plan van God. Dit plan van de eeuwen (Gr. aionen) is in de vertalingen van de Bijbel bijna geheel verduisterd doordat het Bijbelse begrip eeuw in ongeveer vijfennegentig procent van de meer dan zeshonderd keer dat het in de Bijbel voorkomt, vertaald is met andere woorden, zoals eeuwigheid. Eeuwigheid is een onbijbels begrip uit de menselijke filosofie met als betekenis: tijd zonder begin en einde. Het Bijbelse begrip eeuw is een periode van tijd met een begin en een einde (niet te verwarren met 'onze' eeuw van honderd jaar).
Twee plannen
In dit plan van de eeuwen zijn twee plannen van zes 'dagen' opgenomen om de zevende 'dag', het tijdperk van gerechtigheid en vrede op deze tegenwoordige aarde, te bereiken: de sabbat van de aarde, waarvan het koninkrijk van Salomo een type is.
Het eerste plan van zes dagen (de zes scheppingsdagen) begint nadat de aarde in de eerste eeuw verloren gegaan is door de werking van satan en het oordeel van God daarover. In de Schrift is deze catastrofe aangeduid als de grondlegging van de wereld. Het is dus een herstelplan. Het herstel eindigde met de schepping van Adam en Eva. Zij werden aangesteld om op de zevende dag de aarde vanuit de hof van Eden te besturen. Aan deze situatie is een einde gekomen door de zondeval van Adam en Eva. Zij zijn daardoor ontheven van deze taak en uit de hof verdreven.
God is meteen daarna met een nieuw plan van zes 'dagen' gekomen om de gevolgen van de zondeval, waardoor de aarde vervloekt is, weg te nemen. We lezen hierover in beginsel in Jesaja 46:9 en 10 en - meer gedetailleerd - in 2 Petrus 3. Met nadruk geeft Petrus aan dat dit dagen van duizend jaar zijn, waardoor de tegenwoordige aarde opnieuw in de paradijstoestand gebracht zal worden: de tweede zevende 'dag', het duizendjarige vrederijk, het koninkrijk der hemelen op de aarde. Deze 'zes dagen' verlopen, zoals Petrus aangeeft, volgens "hetzelfde woord" (vs. 7), dat is volgens dezelfde zes dagen van Genesis 1. De zesde dag van dit tweede plan van zes dagen is nu vergevorderd.
Perspectief
Het feit dat we deze plannen nu bijna geheel kunnen 'teruglezen' in de geschiedenis toont het bestaan en het bestuur van God. Als wij geloven in Zijn bestaan, neemt Hij ons op in Zijn bestaan, dat niet eindigt, dit is een schitterende beloning, mogelijk geworden door Christus, de Heiland der wereld, de Weg, de Waarheid, en het Leven. En door het geloof kunnen wij, mede gezien het verloop van de geschiedenis, zoals die tot nu toe exact verlopen is overeenkomstig de ver van tevoren geopenbaarde plannen van God, de toekomst met het volste vertrouwen tegemoet zien!
Uit de inhoud
- - Het begrip ´bestaan´
- - De grondlegging van de wereld, het verloren gaan van de aarde
- - Herstel in zes dagen
- - Zonde vóór de zondeval
- - De ontwikkeling van de mensheid
- - De tegenwoordige boze eeuw
- - Het begin van de derde eeuw: nieuwe start voor de mensheid
- - De betekenis van het boek Genesis
- - Het bestaan van Israël tot en met de Handelingentijd
- - Het teken van de zon en Israël in slaap
- - De tegenwoordige tijd
- - De Gemeente, die Zijn lichaam is
Lees verder in 'Het bestaan van God'
Klik hier voor info en bestellen.