Dr. Eben Alexander schreef het boek ´ Proof of Heaven´ (Bewijs van de hemel), met als ondertitel: A Neurosurgeon's Journey into the Afterlife (Een neurochirurgische reis in het hiernamaals). De Nederlandse uitgave heet: 'Na dit leven..'
Dr. Alexander was 15 jaar als neurochirurg verbonden aan Harvard toen hij in 2008 werd besmet met bacteriële hersenvliesontsteking.
Hij lag zeven dagen lang in coma, maar hoewel hij gedurende die periode niet bij bewustzijn was, verbleef hij naar eigen zeggen op een plaats vol vlinders en muziek, wat ertoe leidde dat hij zijn wetenschappelijke standpunt over menselijk bewustzijn drastisch moest bijstellen.
Zijn overlevingskansen waren klein, maar hij ontwaakte uit zijn coma en begon met het beschrijven van een ‘ervaring van een andere wereld'
Hij zei dat hij aankwam op een plaats met veel wolken. Hij hoorde iemand zingen en ontmoette een mooie vrouw met blauwe ogen. Dr. Alexander omschrijft zijn veranderde gezichtspunt van een wetenschappelijke benadering van het brein naar het spirituele rijk van het bewustzijn in een lijvig artikel in Newsweek. “Als neurochirurg geloofde ik niet in bijna-doodervaringen,” schrijft hij in het stuk. Eerder had hij altijd wel een goede wetenschappelijke verklaring voor de reizen buiten het lichaam die sommige van zijn patiënten zouden hebben gemaakt.
Grotere dimensie
Neurochirurg Alexander: “Er is geen wetenschappelijke verklaring voor het feit dat mijn bewustzijn, mijn innerlijke zelf, gezond en wel was, terwijl mijn lichaam in coma lag. Terwijl de zenuwcellen van mijn cortex niet actief waren, reisde mijn bewustzijn naar een grotere dimensie van het universum.”
Hij zei dat hij een plek vol roze en witte wolken binnenging, vol met vlinders en engelachtige wezens die anders waren dan alles wat zich op deze planeet bevindt. Ze waren hoger ontwikkeld. Het waren hogere vormen. “Een wereld waar we veel meer zijn dan onze hersenen en organen”, schrijft hij in zijn ´reisverslag´ voor Newsweek, “waar de dood niet het einde van ons bewustzijn is, maar veeleer een hoofdstuk in een enorme, onvoorspelbare en positieve reis.”
De wetenschapper wijdt zijn leven nu aan het ‘onderzoeken van de ware aard van bewustzijn en het feit dat we veel, veel méér zijn dan ons fysieke brein’. “Mijn ervaring heeft me laten zien dat de dood van lichaam en hersenen niet het einde van het bewustzijn betekent… Wat mij overkwam, terwijl ik in coma was, is het belangrijkste verhaal dat ik ooit zal vertellen. Tegelijk is het een lastig verhaal om te vertellen omdat het zo ver buiten ons gewone begrip van de dingen staat”
Sommigen willen er niet van weten, maar de meeste mensen zijn nog altijd nieuwsgierig naar het leven na de dood. Op 3 augustus j.l. meldde Yahoo´s nieuwsdienst dat hoogleraar filosofie John Martin Fischer van de Universiteit van Californië in Riverside 4 miljoen euro krijgt van de John Templeton Foundation om onderzoek te doen naar leven na de dood.
Fischer gaat zowel de religieuze als niet-religieuze kijk op onsterfelijkheid behandelen. Volgens de universiteit zijn er veel verslagen van het leven na de dood, maar is er nog geen grootschalige wetenschappelijke studie verricht naar bijna-doodervaringen en andere ervaringen of hoe geloof in onsterfelijkheid menselijk gedrag beïnvloedt.
Het onderzoek zal zich ook gaan richten op zaken als hemel, hel, vagevuur en karma. “We gaan bijna-doodervaringen en andere fenomenen zeer zorgvuldig in kaart brengen,” zei Fischer in een verklaring. “We proberen te ontdekken of we een glimp kunnen opvangen van het leven na de dood.”
Leven na de dood? Hemel? Hiernamaals? Voor dr. Eben Alexander is het geen vraag meer:
God is groot
Opvallend is de conclusie die de neurochirurg trekt uit zijn belevenis: “Tijdens mijn reis ontdekte ik dat er iemand is die ons onvoorwaardelijk liefheeft en accepteert, en veel grootser en glorieuzer is dan de God waarover ik heb geleerd.”
Daar kunnen we van harte ´amen´ op zeggen en… we hebben er niet eens een bijna-dood ervaring voor nodig, noch een duur onderzoek van 4 miljoen!
Immers, wij kennen die ´grote en glorieuze Iemand, Die onvoorwaardelijk liefheeft en accepteert´.
Die Iemand is de God van de Bijbel. De God die liefde is, zoals Johannes zegt (1 Joh. 4). In het Grieks staat er: agapè, dat is een onvoorwaardelijke liefde, een liefde die je accepteert zoals je bent. En wie is er grootser en glorieuzer dan Hij? David roemde Hem in zijn gebed: “Omwille van Uw woord en naar Uw hart hebt U al deze grote dingen gedaan, en aan Uw dienaar bekendgemaakt. Daarom bent U groot, Heere God, want er is niemand zoals U, en er is geen God dan U alleen, zoals blijkt uit alles wat wij met onze eigen oren gehoord hebben” (2 Sam. 7:22). En daarom zegt hij in Psalm 70:5 “Laat in U vrolijk en verblijd zijn allen die U zoeken; laat wie Uw heil liefhebben, voortdurend zeggen: Laat God groot gemaakt worden!”
Wie de hemelse Vader zo kent, weet dat er altijd licht is aan het einde van de tunnel. Die weet dat het waar is wat we soms zingen in de berijmde Psalm 68: ´Die God is ons een God van heil – Hij schenkt uit goedheid, zonder peil – ons ´t eeuwig, zalig leven – Hij kan en wil en zal in nood, - zelfs bij het naad´ren van de dood – volkomen uitkomst geven!