Dat zegt Hans Riphagen, docent liturgiek aan het Baptisten Seminarium te Barneveld. “Jezus domineert het godsbeeld en verliest daarmee Zijn rol als Middelaar. Ook Zijn mensheid verdwijnt in de schaduw van een hoge christologie. Hij wordt daarmee tot een machtige ‘koning-god’, die altijd aan onze kant staat. Er ontstaat hierdoor een godsbeeld dat de toets van de Bijbel en de heilsgeschiedenis niet kan doorstaan.”
Voor zijn artikel onderzocht Riphagen de vijftig meest gezongen aanbiddingsliederen in de Verenigde Staten in 2012, aan de hand van de lijst die Christian Copyright Licensing International (CCLI) jaarlijks publiceert. Veel van deze liederen zijn ook in Nederland bekend, omdat ze in vertaling in de bundel Opwekking zijn opgenomen.
De analyse toont volgens de auteur dat er kritische vragen gesteld moeten worden bij wat er wordt gezongen in evangelische en pinksterkerken. “Door de dynamiek van de hedendaagse aanbiddingsmuziek wordt er gezongen wat ‘in’ is en wat de populaire artiesten zingen. Het vraagt om kritische theologische reflectie om de vraag wie ‘our God’ is en hoe we tot Hem zingen, in het midden van de gemeente te beantwoorden.”