Wettig gezag over de duivel
Dat Jezus alle macht bezit, sprak Hij uit vlak voor Zijn Hemelvaart. Hoe kunnen wij het beste de Griekse betekenis van Zijn macht/exousia begrijpen? Mogelijk wat overdreven, omschrijven we dit voor de duidelijkheid zo: aan Mij is toebedeeld het totale officiële, opperste, wettige gezag in hemel en op aarde. D.w.z. zowel over engelen, mensen, als ook over… de duivel en zijn trawanten. Hiermee is dan de hoofdlijn aangegeven en de trend gezet: Jezus Christus bezit wettig gezag tegenover de diabolos/dooreenwerper.
Hoe wil Jezus Christus Zijn gezag in de praktijk tot gelding brengen? Dat gebeurt nu al via ons, als wij Hem gehoorzamen en zijn geboden doen. Hoe? Kijk in de volgende tekst. Tegen Zijn elf discipelen zegt Hij (onder meer): "…en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb." (Matt. 28:19). Doen wat Hij in Zijn Woord zegt, is één van de hoofdtaken van de gelovige. Als wij de Bijbel goed begrijpen zal Israël in de toekomst als specifiek zendingsvolk het Koninkrijksevangelie verkondigen. Zo worden zij bij de vestiging van Zijn Koninkrijk ingeschakeld en zullen zij Zijn exousia uitvoeren.
Betekent 'exousia' altijd hetzelfde?
Exousia komt ruim honderd keer in het Nieuwe Testament voor. Er is onderzoek gedaan naar de inhoudelijke betekenis. Niet in alle gevallen betekent ‘exousia’ precies hetzelfde. Dit komt meer voor. Een woord kan namelijk een meerwaarde of een bijwaarde krijgen (een connotatie). Dat voelen we meestal wel aan, maar we kunnen het niet eenvoudig weergeven.
Bijvoorbeeld het woord 'licht' in Psalm 36:10. "In Uw licht zien wij het licht." In deze lofprijzing heeft 'licht' beide keren niet dezelfde betekeniswaarde. Ook niet in: "God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht." (Gen. 1:5) Ook het woord 'duisternis' uit deze tekst betekent niet hetzelfde in Christus' afkeurende en berustende uitspraak, toen Hij gevangen genomen werd: "dit is uw ure en de macht der duisternis." (Luc. 22:53)
Al staat er in verschillende zinnen hetzelfde woord, het kan diverse betekenissen hebben. Met ‘exousia’ is dit ook het geval. Daar komen we nog op terug. Eerst lezen we een deel uit Efeze 1:19-21: "… hoe overweldigend groot Zijn kracht is aan ons, die geloven naar de werking van de sterkte zijner macht (Gr. dunamis) die Hij heeft gewrocht in Christus, door Hem... te zetten aan zijn rechterhand in de hemelse gewesten boven alle overheid en macht (Gr. exousia) en kracht en heerschappij en alle naam."
Deze zin is een opeenstapeling van woorden met ongeveer dezelfde waarde. We voelen direct het enthousiasme van de schrijver over de grootheid van de macht en kracht van God en van Christus. Bovendien zien we dat de vertalers moeite hadden om het redelijk goed weer te geven. De bedoeling echter is duidelijk en ondubbelzinnig: de macht van Christus is het totale, opperste, wettige gezag.
Stel je onder de exousia van Christus!
Praktisch bezien is de exousia van Christus in ons leven van groot belang. Waarom? We lezen Efeze 2:21: "In Hem groeit elk bouwwerk, goed ineensluitend, op tot een tempel, heilig in de Heer." Aha! In Hem groeit… Dit maakt veel duidelijk. Indien wij ons niks van de exousia van Christus aantrekken, dan komt er van het bouwwerk (ons persoonlijk bouwwerk en ons samenlevings- bouwwerk) niets terecht. Is het dan hopeloos met deze wereld? Hier willen we de volgende keer iets meer over zeggen.
Is het dan hopeloos met deze wereld?
We sluiten bemoedigend af: "Hiervan toch ben ik ten volle overtuigd, dat Hij, die in u een goed werk is begonnen, dit ten einde toe zal voortzetten, tot de dag van Christus Jezus." (Fil. 1:6) En, als die dag aanbreekt, zal ook de wereld en satan openlijk kennis maken met Zijn exousia.