(On)gezouten de waarheid vertellen…

(On)gezouten de waarheid vertellen…

“Laat uw woord altijd aangenaam zijn, met zout smakelijk gemaakt, opdat u weet hoe u iedereen moet antwoorden”

Kolossenzen 4:6

Denken van bovenaf
Na de ‘theorie’ gaat Paulus in de Kolossenzenbrief verder met een aantal ‘praktische’ zaken te noemen, waarmee hij in hs. 3:18 begint. De leidraad in dit alles is: onze verhouding met de Heere: “Als u nu met Christus opgewekt bent, zoek dan de dingen die boven zijn, waar Christus is, Die aan de rechterhand van God zit. Bedenk de dingen die boven zijn en niet die op de aarde zijn” (3:1-2).
Dit ‘bedenken’ is een wijze van denken die beheerst wordt door hemelse principes. Daarvoor is het nodig de (Goddelijke) waarheid te leren kennen en de wil van God te leren verstaan.
Dat is denken van bovenaf. Volgens de richtlijnen en principes van God. Dat is niet uit de wereld, maar uit God. En dat denken vertaalt zich in je kijk op de dingen die hier beneden zijn. Je ziet ze in een ander perspectief.
Naarmate je leert geestelijk (hemels) te denken, zul je dat vertalen in het dagelijks handelen, in woorden en werken. Zie de voorbeelden van Paulus in 3:22 en 4:1 over slaven en heren, oftewel: werknemers en werkgevers…

Waarheid
Maar nu de titel boven dit artikel. In het 6e vers roept Paulus de gelovigen zogezegd op om in hun spreken iedereen gezouten de waarheid te vertellen. Met regelmaat gebeurt dat namelijk ongezouten. Dat heeft zelden een goede uitwerking, vandaar het advies van de apostel. En hij zegt dat uiteraard met het oog op het spreken over en vanuit de Bijbel. En misschien nog wel in het bijzonder vanuit de boodschap die in de Kolossenzen-brief e.a. naar voren komt omtrent het bijzondere werk dat God in deze tijd doet: de uitroeping van de Gemeente, het Lichaam van Christus. Zelf vraagt hij de gelovigen te bidden voor hem, “…dat God voor ons de deur van het Woord opent, om van het geheimenis van Christus te spreken”(vs. 3).

Genade
Het woord ‘aangenaam’ komt van het Griekse charis, dat dikwijls vertaald wordt met genade! Met de zin "Uw woord (zij) altijd in genade" duidt Paulus op ons spreken dat ingebed moet zijn in genade. Het woordje "in" (Grieks: en) wijst op een rust. Paulus bedoelt hier niet dat ons woord moet leiden tot in de genade, maar juist de genade als uitgangspunt moet hebben. Daarvoor is het belangrijk dat wij ook zelf vanuit de genade van God leven. Immers: alles wat Hij aan ons gedaan heeft en doet, is ook ingebed in de genade. En niet alleen ingebed, maar ook in gebed! Dat wil zeggen: met een biddend hart. Er staat immers: “met zout op smaak gebracht”.
Het oorspronkelijke woord voor 'op smaak brengen' (Gr.: artuo) komt van 'passend maken', 'passen'. Zo zou ons woord ook moeten zijn: passend voor de ontvanger; aansluitend op diens situatie. Vandaar: met een biddend hart. En dan inderdaad ook ingebed in de genade van God, voortkomend uit het levende Woord van de levende God.

Gezouten
Op smaak gebracht met zout, (letterlijk:) wetende hoe u iedereen moet antwoorden. Vandaar dat het belangrijk is zelf die vernieuwing van denken te ondergaan door te leren van en uit het Woord van God. Van boven af leren denken en handelen.
En waarom dan zout? We weten dat zout allerlei goede eigenschappen bezit. Het is bederfwerend, het werkt zuiverend en bevordert de duurzaamheid. Dat heeft hele praktische voordelen, bijv. voor de houdbaarheid van (voedsel)producten.
Maar zout is ook een uitbeelding is van een geestelijke werkelijkheid. De Wet schrijft voor, dat aan alle (spijs)offers zout moest worden toegevoegd, en dat zout staat in verbinding met het verbond van de HEERE met Israël. Lees bijvoorbeeld Leviticus 2:13 en Numeri 18:19 over het ‘zout van het verbond’. Zout staat dus voor duurzaamheid. In 2 Kronieken 13:5 komen wij het begrip ‘zoutverbond’ tegen.
Koning Abia zegt daar dat de God van Israël het koningschap ‘voor eeuwig’ aan David heeft gegeven (zie 2 Sam. 7). Ook hier staat het ‘zoutverbond’ dus voor de duurzaamheid van het verbond.
Het mag duidelijk zijn, dat hier maar één ding aan ten grondslag kan liggen en dat is de trouw van God.

Toegepast op de woorden van Paulus in Kolossenzen 4:6 betekent dat dus, dat als iemand spreekt, het toch vooral woorden van genade moeten zijn, gegrond in het eeuwig blijvende Woord van God. In overeenstemming met Gods goede boodschap. Dus niet: spreekt iemand mooi? Boeiend? Onderhoudend? Dat is misschien mooi meegenomen, maar het belangrijkste is: spreekt iemand in overeenstemming met Gods Woord? Want dát heeft eeuwigheidswaarde, dát houdt stand en dát is wat mensen nodig hebben… niet meer en vooral ook niet minder.
Ongezouten de waarheid verkondigen leidt tot niets. Liever gezouten… dat is langer houdbaar en, vooral voor de fijnproever, nog smaakvol ook!

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Het Wonder van het Zaad

Vanuit zijn ervaring als moestuinier legt de auteur prachtige verbanden met Bijbelse waarheden. Zaad is een beeld van het gepredikte Woord van God; denk aan de gelijkenis van de zaaier. Zo wonderbaar als de werking van het zaad is dat in de grond gestopt wordt en met een onbegrijpelijke kracht vrucht voortbrengt, zo is het ook met de wedergeboorte "uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God" (1 Pet. 1:23b).

Met Johannes 12:24 - "Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als de tarwekorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft hij alleen, maar als hij sterft, draagt hij veel vrucht" - verwees de Heere Jezus naar Zichzelf. Hij is hét Zaad dat nieuw en onvergankelijk leven tot stand heeft gebracht.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'Het Wonder van het Zaad'

Wat is wijsheid?

Er is in heden en verleden al heel veel over wijsheid nagedacht. In dit boekje richten we ons op de wijsheid die in de Bijbel, Gods Woord, aan de orde komt. Het bezig zijn met - ja, liefhebben van - wijsheid is het hoofdthema van de filosofie. Dit woord (filosofie) komt slechts eenmaal in de Bijbel voor en wel in waarschuwende zin: "Pas op dat niemand u als buit meesleept door de filosofie en inhoudsloze verleiding, volgens de overlevering van de mensen, volgens de grondbeginselen van de wereld, maar niet volgens Christus" (Kol. 2:8). Het is juist beter je te richten op Christus Zelf "in Wie al de schatten van de wijsheid en van de kennis verborgen zijn" (Kol. 2:3).

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'Wat is wijsheid?'

Het Getuigenis van de Sterren - 3e druk

Dit is een opmerkelijk boek! Het geeft een schitterende uiteenzetting van Bijbelse waarheden aan de hand van de sterren en de sterrenbeelden. Daar waar door astrologie en horoscopen een sluier is komen te liggen over de werkelijke betekenis van deze hemellichamen, gaat dit boek uit van het heldere feit dat God de Schepper ervan is!

We zijn blij met de verschijning van deze derde druk. De eerste druk verscheen in 1999 als vertaling van de Engelse uitgave The Witness of the Stars, die stamt uit 1893. Dit boek is een standaardwerk dat als basis is gebruikt voor vele later verschenen boeken over de sterren(beelden).
Een mooi boek om erbij te hebben tijdens je vakantie, wanneer je op een heldere avond de sterrenhemel bekijkt! "De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt het werk Zijner handen ..." (Ps. 19:2; N.B.G.-'51-vertaling).

Meer info & bestellen 'Het Getuigenis van de Sterren'