Jeruzalems nood en redding (n.a.v. Jesaja 33)

Jeruzalems nood en redding (n.a.v. Jesaja 33)

Jeruzalem is een heel oude stad die hoogtijdagen beleefde in de tijd van David en Salomo en enige tijd daarna. Salomo, de vredevorst, regeerde in Jeruzalem en zijn roem ging over de gehele wereld. Het was een glorietijd voor de stad en haar inwoners.

Er zijn echter ook vele dieptepunten geweest in de geschiedenis van deze stad. Vele malen werd de stad belegerd, aangevallen en verwoest, meestal door profeten van tevoren aangekondigd. Een troost was, dat dit altijd gepaard ging met de rijke beloften van God over herstel en heerlijkheid!
God heeft deze stad geclaimd voor Zichzelf; daarom wordt Jeruzalem ook ge¬noemd: "de heilige stad", en: "de stad van de grote Koning". Een andere naam, die we ook vaak lezen in de Bijbel is: Sion. Dit is de naam van één van de heuvels waarop de stad gebouwd is; deze naam wordt dikwijls verbonden met Gods beloften.

Beloften
Eens zal Jeruzalem, volgens de vele beloften van God, zijn:
* de hoofdstad van het Koninkrijk van Israël en van de wereld
* de residentie van de grote Koning, Jezus de Messias (zie Jes. 2)
* de "tempel-stad" van God
* een bedevaartsoord der volkeren
* het politieke en godsdienstige centrum der wereld
* volgens Jesaja 62: een sierlijke kroon in de hand van de HEERE
* stad van de vrede, d.w.z. de stad die rijk is aan heil!

Maar zover is het nog niet!
Nu bestaat Jeruzalem nog altijd in "de benauwde tijden" (Dan. 9). Er zijn grote spanningen. Jeruzalem wordt door drie godsdiensten gezien als de heilige stad: Joden, Christenen en Moslims. Daarnaast is er de onenigheid van de huidige bewoners: Joden, Arabieren en Palestijnen. Gevolg daarvan is: strijd, schermutselingen, geweld. Dat zal pas definitief voorbij zijn als de Heere Jezus Christus terugkomt en alle dingen zal herstellen. De grote ommekeer in Jeruzalems geschiedenis komt ook naar voren in Jesaja 33.
In vers 1 is sprake van een verwoester. Toen was dat: Babel. In de toekomst zal het zijn: de vorst van de eind-tijd.
Door een verbondssluiting (Dan. 9) zal Jeruzalem zich storten in een poel van zonde en ongerechtigheid. Op de heilige plaats zal de "gruwel van de verwoesting" worden opgericht: het beeld van het Beest. Het getuigenis van God (o.a. de 2 getuigen, Openb. 11) zal worden genegeerd. Jeruzalem is in Openbaring 11 de stad, die geestelijk genoemd wordt "Sodom en Egypte". Deze namen wijzen op de geestelijke en morele toestand van Jeruzalem in de toekomst: wetteloosheid en ongehoorzaamheid. Bovendien: Sodom en Egypte zijn door de HEERE geoordeeld vanwege hun ongerechtig¬heid; straks zal het¬zelfde oordeel over Jeruzalem gaan (vgl. Zach. 12 en 14).

Het gelovig overblijfsel zal in die tijd bidden om hulp (vs. 2); het is "een tijd van benauwdheid voor Jakob" (zie Jer. 30:7 en Zach. 13). De HEERE alleen kan redding geven. Hij houdt de tijden en gelegenheden in Zijn hand (vs. 5,6). En de HERE zal opstaan (vs. 10) en dat betekent: oordeel voor de ongelovigen en redding voor de gelovigen.

Wat de ogen van het gelovige overblijfsel vervolgens zullen zien, wordt meegedeeld in vers 17 e.v.:

  1. De Koning, d.i. de Messias, in al Zijn schoonheid; eens kwam Hij in vernedering tot Jeruzalem, rijdende op een ezel. Straks zal Hij echter de Verhoogde zijn, die komt met "grote macht en majesteit".
  2. Het oordeel over de vijanden, de heidense verdrukkers (vs. 19). In Jesaja 60 lezen wij, dat in de toekomst de rollen worden omgedraaid: "…de kinderen van hen die u onderdrukt hebben, en allen die u verworpen hebben, zullen zich neerbuigen aan uw voetzolen, en zij zullen u noemen: Stad van de HEERE, het Sion van de Heilige van Israël” (vs. 14).
  3. Sion als de stad van samenkomsten (vs. 20). Jeremia zegt: "...de stad zal herbouwd worden op haar ruïne en het paleis zal op zijn rechtmatige plaats gelegen zijn. Van hen zal dankzegging uitgaan, en het geluid van vrolijke mensen..." (30:18-19, zie ook Zach. 8).
  4. De heerlijkheid van de HEERE zal er zijn (vs. 21). In Ezechiël 48¬:35 lezen wij: "de naam van de stad zal vanaf die dag zijn: “De HEERE is daar" (Jahweh Shammah). Deze heerlijkheid wordt op drievoudige wijze onderstreept in vers 22: "De HEERE is immers onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de HEERE is onze Koning; Hij zal ons verlossen". Jeruzalem en de rest van Israël zal in de toekomst ontdekken wat dát betekent: vergeving van ongerechtigheid, geen ziekte, strijd, moeite en verderf meer.
  5. Jeruzalem zal beantwoorden aan de betekenis van haar naam: stad van vrede/heil (vs. 24).

Enerzijds zien we dus, dat Jeruzalem in de toekomst nog eens (en ook voor het laatst!) ingenomen en geplunderd zal worden. Anderzijds heeft God Zijn beloften heeft gegeven. En Hij maakt al Zijn beloften heerlijk waar!

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Het Wonder van het Zaad

Vanuit zijn ervaring als moestuinier legt de auteur prachtige verbanden met Bijbelse waarheden. Zaad is een beeld van het gepredikte Woord van God; denk aan de gelijkenis van de zaaier. Zo wonderbaar als de werking van het zaad is dat in de grond gestopt wordt en met een onbegrijpelijke kracht vrucht voortbrengt, zo is het ook met de wedergeboorte "uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God" (1 Pet. 1:23b).

Met Johannes 12:24 - "Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als de tarwekorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft hij alleen, maar als hij sterft, draagt hij veel vrucht" - verwees de Heere Jezus naar Zichzelf. Hij is hét Zaad dat nieuw en onvergankelijk leven tot stand heeft gebracht.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'Het Wonder van het Zaad'

Wat is wijsheid?

Er is in heden en verleden al heel veel over wijsheid nagedacht. In dit boekje richten we ons op de wijsheid die in de Bijbel, Gods Woord, aan de orde komt. Het bezig zijn met - ja, liefhebben van - wijsheid is het hoofdthema van de filosofie. Dit woord (filosofie) komt slechts eenmaal in de Bijbel voor en wel in waarschuwende zin: "Pas op dat niemand u als buit meesleept door de filosofie en inhoudsloze verleiding, volgens de overlevering van de mensen, volgens de grondbeginselen van de wereld, maar niet volgens Christus" (Kol. 2:8). Het is juist beter je te richten op Christus Zelf "in Wie al de schatten van de wijsheid en van de kennis verborgen zijn" (Kol. 2:3).

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'Wat is wijsheid?'

Het Getuigenis van de Sterren - 3e druk

Dit is een opmerkelijk boek! Het geeft een schitterende uiteenzetting van Bijbelse waarheden aan de hand van de sterren en de sterrenbeelden. Daar waar door astrologie en horoscopen een sluier is komen te liggen over de werkelijke betekenis van deze hemellichamen, gaat dit boek uit van het heldere feit dat God de Schepper ervan is!

We zijn blij met de verschijning van deze derde druk. De eerste druk verscheen in 1999 als vertaling van de Engelse uitgave The Witness of the Stars, die stamt uit 1893. Dit boek is een standaardwerk dat als basis is gebruikt voor vele later verschenen boeken over de sterren(beelden).
Een mooi boek om erbij te hebben tijdens je vakantie, wanneer je op een heldere avond de sterrenhemel bekijkt! "De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt het werk Zijner handen ..." (Ps. 19:2; N.B.G.-'51-vertaling).

Meer info & bestellen 'Het Getuigenis van de Sterren'