Het woord ‘beth’ betekent: huis. Vandaar de titel van het boekje. De zes plaatsen komen aan de orde, met de prachtige geschiedenissen die daarbij horen. Over de Heere die in Bethlehem wordt geboren en later aan het volk wordt voorgesteld als het Lam van God. Over een man die na 38 jaar ziekte genezen werd en over een volk dat gevoed wordt met brood en vis. Van huis tot huis, van Bethlehem (huis van het brood) tot Bethanië (huis van het lijden).
Inleiding van het boek:
In de periode dat de Heere Jezus op aarde was, spelen allerlei plaatsen een rol. Jeruzalem, Jericho, Kapernaüm, Nazareth, Kana, etc. Ze worden vermeld om het simpele feit, dat Hij er woonde of ze bezocht. Maak je een chronologische lijst van al deze plaatsen, dan blijkt dat zowel de eerste als de laatste met beth begint. De eerste is natuurlijk heel bekend: Bethlehem, dáár werd Hij geboren. De laatste plaats is Bethanië. In Lukas 24:50 en 51 staat: "Hij leidde hen naar buiten tot bij Bethanië. En Hij hief Zijn handen op en zegende hen. En het geschiedde, terwijl Hij hen zegende, dat Hij Zich van hen verwijderde. En Hij werd opgenomen in de hemel". De lijst van plaatsen waar de Heere Jezus aanwezig was, bevat in totaal zes plaatsen die met beth beginnen.
Het zijn deze zes plaatsen waar we in dit boekje bij stil staan. Het woord ‘beth’ betekent 'huis'. Het is ook de naam van de tweede letter van het Hebreeuwse alfabet; ook de betekenis van deze tweede letter is 'huis'.
De zes plaatsen (met hun betekenis) die in de Evangeliën worden vermeld en die beginnen met beth zijn in chronologische volgorde:
- Bethlehem broodhuis, huis van brood;
- Bethabara huis van de overtocht, doorwaadbare plaatsen;
- Bethesda huis van barmhartigheid;
- Bethsaïda vishuis, huis van vis, van de visser / jager;
- Bethfagé huis van de onrijpe vijgen en
- Bethanië huis van ellende, smart, lijden.
Al deze plaatsen zullen in meer of mindere mate bij u bekend zijn. Voor de meeste gelovigen is Bethabara de minst bekende plaats. Deze benaming komt namelijk alleen in de Statenvertaling en in de Herziene Statenvertaling voor (in Joh. 1:28). In de N.B.G.-'51-vertaling wordt deze plaats vermeld als "Bethanië". In hoofdstuk 2 komt Bethabara aan de orde en gaan we in op het gegeven dat er veel te zeggen is voor de weergave met Bethabara; met name vanwege de ligging.
Er lijkt ook een onderling verband te zijn tussen deze zes plaatsen. Daarvoor zou je ze als volgt moeten groeperen:
a. Bethlehem (broodhuis, huis van brood)
b. Bethabara (huis van de overtocht, doorwaadbare plaatsen)
c. Bethesda (huis van barmhartigheid)
a. Bethsaïda (vishuis, huis van vis, van de visser / jager)
b. Bethfagé (huis van de onrijpe vijgen)
c. Bethanië (huis van ellende, smart, lijden)
Er is in ieder geval een overeenkomst te ontdekken tussen Bethlehem en Bethsaïda (zie de punten 'a'). Denk aan de wonderbare spijziging waarbij vijf broden en twee vissen te pas kwamen. En zo lijkt er ook een verband te zijn tussen Bethesda en Bethanië (zie de punten 'c'), waarbij barmhartigheid en ellende, smart, lijden elkaars tegengestelden zijn.
Kortom, genoeg om over na te denken.
Bethel
Overigens is het ook wel mooi dat Bethel de allereerste plaats in de Bijbel is, beginnend met het woord beth. 'Bethel' betekent: huis van God. De betekenis van deze plaats bepaalt ons bij de hemel, de oorsprong van waaruit het allemaal begonnen is. De Heere Jezus verliet de hemel en werd geboren in Bethlehem. En toen Hij aan het einde van Zijn aardse bediening de aarde verliet, deed Hij dat via Bethanië, en keerde zo weer terug naar de woonplaats van God: de hemel!
ZIe voor meer info en bestellen: Everread.nl