Bijbelgeleerde en winnaar van de Israëlprijs Shmuel Ahituv toonde woensdag een zeldzaam stuk papyrus waarop Jeruzalem wordt genoemd. Het oude perkament is gedateerd op de zevende eeuw voor het begin van de jaartelling, waardoor het een van de slechts drie papyrusdocumenten uit die tijd is.
Het document uit de periode van de Eerste Tempel, waarvan slechts twee regels oud-Hebreeuws schrift zijn overgebleven, is een bericht over een gift van wijn 'aan Jeruzalem.' De tekst zelf luidt: [dienst]maagd van de koning, van Na’arata, wijnzakken [of wijnkruiken], naar Jeruzalem. De stad Na’arata of Na'arah wordt in Jozua 16:7 genoemd. Het wijncadeau was verzonden aan koning Manasse, koning Amon of koning Josia, die in die periode regeerden.
Prof. Ahituv benadrukte dat “deze papyrus niet alleen de oudste buiten-Bijbelse bron is die in Hebreeuws schrift Jeruzalem noemt, maar ook dat er in het land Israël tot nog toe geen papyrusdocumenten uit de periode van de Eerste Tempel zijn gevonden behalve een uit de rivier Murabat.” De papyrus wijst ook op de hooggeplaatste vrouwen in het bestuur van Judea.
De minister van Cultuur en Onderwijs Miri Regev zei dat de ontdekking van de papyrus “waar de naam van onze hoofdstad Jeruzalem heel duidelijk op staat, weer een nieuw getuigenis is dat Jeruzalem de hoofdstad van het Joodse volk was, is en voor altijd zal zijn (...), zelfs wanneer Unesco zijn onzalige beslissing tienmaal overdoet.”
Unesco heeft onlangs voor de tweede keer in korte tijd een resolutie aangenomen waarin Jeruzalem en met name de Tempelberg met de Arabische naam wordt genoemd en Israël wordt veroordeeld. De banden van het Joodse volk met Jeruzalem en met de Tempelberg worden hiermee doorgesneden. Bron: Uitdaging.nl