In de reguliere media wordt weinig aandacht besteed aan de confrontaties tussen de gele hesjes en de autoriteiten. De protesten zijn een dramatische uitdrukking van de teloorgang van de Franse eenheid. Het motto van de Derde Franse Republiek, voortkomend uit de Farnase Revolutie (1789-1799), Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap (Frans: Liberté, égalité, fraternité), heeft z’n betekenis verloren. Sommigen spreken over de ‘zelfmoord van Frankrijk’.
Volgens Christophe Guilluy, één van de meest gerespecteerde auteurs van Frankrijk,is het een "sociale en culturele schok". Deze schok, volgens de Franse filosoof Alain Finkielkraut, bestaat volgens de Franse filosoof uit de "lelijkheid van het perifere Frankrijk en de gevolgen daarvan voor het concrete leven, het verdriet van deze arbeidersklassen die niet alleen hun levensstandaard hebben verloren, maar ook een culturele referentie". In Frankrijk is er nu een alomtegenwoordig gevoel van "onteigening".
"Sinds ik in 2002 naar Frankrijk verhuisd ben, heb ik het land een culturele revolutie zien ondergaan", schreef de Britse schrijver Simon Kuper onlangs in de Financial Times.
"Het katholicisme is bijna uitgestorven (slechts 6 procent van de Fransen heeft de gewoonte om de mis bij te wonen), maar niet zo grondig als de oude rivaal van de kerk, het communisme. De niet-blanke bevolking is blijven groeien".
Macron, legt Kuper uit, is het symbool van "een nieuwe geïndividualiseerde, geglobaliseerde, ongodsdienstige samenleving".
"Er kan niet langer worden ontkend dat er een belangrijke en gevaarlijke transformatie, een 'Grote Omschakeling', in het Frankrijk anno 2019 gaande is", aldus de oprichter en voorzitter van het Jean-Jacques Rousseau Instituut, Michel Gurfinkiel (foto). Hij rouwde om "het overlijden van Frankrijk als een afzonderlijk land, of in ieder geval als de westerse, joods-christelijke natie die het tot dan toe verondersteld werd te zijn". Een recent hoofdartikel in het weekblad Le Point noemde het "de grote omwenteling".
Bron: GatestoneInstitute.org