Tot Slot - Aanbidding

Tot Slot

Aanbidding

In de Bijbel wordt vaak over (aan)bidden gesproken en komen gebeden voor. Waarin is aanbidden anders dan bidden. Geldt aanbidden ook voor ons als gelovigen van het Lichaam van Christus? Misschien goed om hier eerst over na te denken, voordat u verder leest!

Buigen
In het Oude Testament gaat het om het Hebreeuwse woord ‘shachah’. De eerste keer komt dit voor bij de verschijning van de 3 mannen bij Abraham. Hij snelde hen tegemoet en boog zich ter aarde (Gen. 18:2).
Dit is de meest voorkomende vertaling van dit woord, het gaat om knielen, het hoofd (neer)buigen of neigen en hulde betonen, zowel voor mensen als voor de Heere God. Het gaat om het tonen van eerbied van een lager geplaatste aan een hoger geplaatste.
Jozef heeft een droom waarin de zon, de maan en de elf sterren buigen voor hem (Gen. 37:9), wat ook gebeurt (Gen. 42:6).
In 1 Samuel 20:41 buigt David 3 maal voor Jonathan als teken van eerbetoon voor de prins, maar ik denk ook als hulde voor zijn trouw en liefde die hij ervaren heeft en het feit dat Jonathan hem als de aangewezen koning erkent. Zij kusten elkaar, huilden met elkaar en namen afscheid.

Niet buigen en dienen
Het is opvallend dat de HEERE vaak buigen verbiedt: “U zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben. U zult voor uzelf geen beeld maken, … U zult zich daarvoor niet neerbuigen en niet dienen …” (Exod. 20:3-5). Woorden van deze strekking komen vaak voor (Exod. 34:14; Lev. 26:1; Deut. 4:19; Ps. 81:10; Jer. 25:6). Het gaat om buigen voor en dienen van de heidense goden, wat in het land Kanaän de gewoonte was.

Geen opdracht
Het is opmerkelijk dat de HEERE bijna niet oproept om voor Hem te buigen. We lezen hierover als Mozes en de oudsten de berg opklimmen (Exod. 24:1) en bij het brengen van de eerstelingen (Deut. 26:10).
In tegenstelling tot de leer van de islam kent de God van de Bijbel geen onderwerping, verplicht neerbuigen en aanbidding. Het is een vrijwillig buigen en aanbidden vanuit ontzag, en uiteindelijk zal dat ook gebeuren als de mensheid Gods glorie, genade, liefde en barmhartigheid zal aanschouwen.

Manifestatie
De aanbidding van de mens komt als de Heere Zich manifesteert en de mens ook beseft dat hij klein en nietig is en weet dat de Heere de almachtige God is.
Elke keer als het volk Israël de wolkkolom zag staan bij de ingang van de tent van ontmoeting, bogen zij zich neer, ieder in de opening van zijn tent (Exod. 33:10). Een indrukwekkende geschiedenis vinden we in Exodus 34 waar de HEERE verschijnt aan Mozes. De HEERE daalt neer in een wolk en roept de Naam van de HEERE uit: “HEERE, HEERE, God, barmhartig en genadig, geduldig en rijk aan goedertierenheid en trouw” (Exod. 34:6). Na deze uitroep van de HEERE kun je niet anders dan je neerbuigen in diep ontzag voor God als je deze woorden tot je laat doordringen (Exod. 34:8).
Bij de inwijding van de tempel van Salomo kwam er na zijn gebed vuur uit de hemel en vervulde de heerlijkheid van de HEERE de tempel, waardoor de priesters die niet binnen konden gaan. “Toen alle Israëlieten het vuur en de heerlijkheid van de HEERE over het huis zagen neerkomen, … bogen zij zich neer en loofden de HEERE dat Hij goed is, want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig” (2 Kron. 7:3).

In het Nieuwe Testament vinden we het woord ‘proskuneo’. Ook hier gaat het om buigen, en wel voor de manifestatie van de HEERE in het vlees. De wijzen, de discipelen en de zieken, zij buigen en aanbidden (Matt. 2:11; 14:33 en 8:2). Ook in het boek Openbaring is er aanbidding, denk aan de 24 oudsten die zich neerwerpen en aanbidden (Openb. 5:14), maar ook de aanbidding van het beest (Openb. 13:7-8). De satan vroeg zelfs aan de Heere Jezus om hem te aanbidden in ruil voor de koninkrijken van de wereld, een manifestatie van macht van de boze (Luk. 4:5-8).

Geen aanbidding?
In de late brieven van Paulus komt ‘proskuneo’ niet voor. Wat wil dit ons zeggen? Wij leven in een verborgenheid en aanbidding hoort bij het letterlijk zien van Gods grootheid. Dat is in onze tijd niet het geval. Zijn we hiermee klaar?

Goede genade
Laten we te rade gaan bij Paulus. Een kernwoord in Paulus’ gebeden is danken: ‘eucharisteo’, bestaande uit eu (goed) en charis (genade). Paulus is de enige brievenschrijver die dit woord gebruikt. De woorden waarin charis voorkomt, hebben onder andere te maken met genade, schenken en blijdschap.
Danken is dus meer dan dankUwel zeggen, het is veel omvattender en uitermate van toepassing in deze bedeling, waarin genade prominent is. Na ontvangen genade is ongekende blijdschap ons deel. In het gebed en in ons hele leven mogen we ons bewust zijn van de goede genade van God. Dat kleurt ons hele leven.
Het betekent danken voor onze broeders en zusters: “Ik dank mijn God, telkens wanneer ik aan u denk” (Filipp. 1:3) en in ons dagelijks leven: “En alles wat u doet met woorden of met daden, doe dat alles in de Naam van de Heere Jezus, terwijl u God en de Vader dankt door Hem” (Kol. 3:17).

Shachah (Strong H7812), proskuneo (G4352), eucharisteo (G2168)

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Het Wonder van het Zaad

Vanuit zijn ervaring als moestuinier legt de auteur prachtige verbanden met Bijbelse waarheden. Zaad is een beeld van het gepredikte Woord van God; denk aan de gelijkenis van de zaaier. Zo wonderbaar als de werking van het zaad is dat in de grond gestopt wordt en met een onbegrijpelijke kracht vrucht voortbrengt, zo is het ook met de wedergeboorte "uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God" (1 Pet. 1:23b).

Met Johannes 12:24 - "Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als de tarwekorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft hij alleen, maar als hij sterft, draagt hij veel vrucht" - verwees de Heere Jezus naar Zichzelf. Hij is hét Zaad dat nieuw en onvergankelijk leven tot stand heeft gebracht.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'Het Wonder van het Zaad'

Wat is wijsheid?

Er is in heden en verleden al heel veel over wijsheid nagedacht. In dit boekje richten we ons op de wijsheid die in de Bijbel, Gods Woord, aan de orde komt. Het bezig zijn met - ja, liefhebben van - wijsheid is het hoofdthema van de filosofie. Dit woord (filosofie) komt slechts eenmaal in de Bijbel voor en wel in waarschuwende zin: "Pas op dat niemand u als buit meesleept door de filosofie en inhoudsloze verleiding, volgens de overlevering van de mensen, volgens de grondbeginselen van de wereld, maar niet volgens Christus" (Kol. 2:8). Het is juist beter je te richten op Christus Zelf "in Wie al de schatten van de wijsheid en van de kennis verborgen zijn" (Kol. 2:3).

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'Wat is wijsheid?'

Het Getuigenis van de Sterren - 3e druk

Dit is een opmerkelijk boek! Het geeft een schitterende uiteenzetting van Bijbelse waarheden aan de hand van de sterren en de sterrenbeelden. Daar waar door astrologie en horoscopen een sluier is komen te liggen over de werkelijke betekenis van deze hemellichamen, gaat dit boek uit van het heldere feit dat God de Schepper ervan is!

We zijn blij met de verschijning van deze derde druk. De eerste druk verscheen in 1999 als vertaling van de Engelse uitgave The Witness of the Stars, die stamt uit 1893. Dit boek is een standaardwerk dat als basis is gebruikt voor vele later verschenen boeken over de sterren(beelden).
Een mooi boek om erbij te hebben tijdens je vakantie, wanneer je op een heldere avond de sterrenhemel bekijkt! "De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt het werk Zijner handen ..." (Ps. 19:2; N.B.G.-'51-vertaling).

Meer info & bestellen 'Het Getuigenis van de Sterren'