Toch blijkt uit talloze Bijbelteksten, dat de naam ‘Sion’ ook staat voor het gehele gebied waarop de stad Jeruzalem is gebouwd; dikwijls worden zij in één adem genoemd. Profetisch gezien is Sion de aanduiding van de plaats waar de HERE Zijn heilige Naam zal vestigen; waar Hij Zijn koningschap en al Zijn heerlijkheid zal openbaren. Het is de aanduiding van de heilige stad Jeruzalem, gebouwd op het juiste fundament, de stad des vredes, waar de Vredevorst zal regeren.
Psalm 48
Deze Psalm begint met het opschrift: “Van de Korachieten”.
Dit zijn de zonen van Korach, die bekend is uit de tijd van Mozes toen hij samen met Datan en Abiram in opstand kwam tegen de door God aangestelde leiders: Mozes en Aäron. Hij werd daarvoor, samen met zijn mede-opstandelingen, met de dood gestraft door de HERE.
Uit Numeri 26:11 blijkt, dat de zonen van Korach niet gestorven waren; zijn nageslacht is gespaard. Zij zijn van oorsprong Levieten en wij treffen hen later bijvoorbeeld aan als dorpelwachters bij de tempel.
Het is opvallend, dat zij in hun Psalmen de glorie van het leiderschap, het koningschap van God bezingen!
Hun Psalmen spreken met name over het toekomstig herstel van Israël en de regering van de Messias, die woont in Sion, Zijn heilige berg. Zij, die dienst deden in de tempel, beschrijven de toekomstige woonplaats van God, de heilige tempel op de berg Sions.
Vers 2 zegt: "Groot is de HERE en hoog te loven in de stad van onze God, Zijn heilige berg." Letterlijk staat er: de berg Zijner heiligheid. Dat is eigenlijk dus een heenwijzing naar de tempel. In vers 3 lezen wij, dat de berg Sion "ver in het noorden" is. De Staten-vertaling heeft hier: aan de zijden van het Noorden.
Dit wijst op de plaats waar de tempel is, namelijk in het zuidelijk deel, dat grenst aan het noordelijk deel!
Burcht
Zo zal Jeruzalem zijn "de stad van de grote Koning", dat is de Messias!
In Psalm 2:6 zegt God: "Ik heb immers mijn Koning gesteld over Sion, mijn heilige berg." Die Koning is de Zoon, de Erfgenaam van alle dingen, in Wie en door Wie God Zich openbaart. Het Evangelie zegt daarom in vers 12 van de tweede Psalm: "welzalig allen, die bij Hem schuilen." Hij is de Schuilplaats; bij Hem is het veilig, want "God doet in haar paleizen Zich kennen als een burcht." (Ps. 48:4)
Het woord ‘burcht’ wijst opnieuw op de tempel! In 1 Kronieken 29:1 noemt David de tempel, die Salomo zou gaan bouwen een burcht. Later in het boek van de profeet Jeremia komen wij diezelfde burcht weer tegen: "...de stad zal op haar puinheuvel herbouwd worden en de burcht op zijn rechte plaats tronen." (Jer. 30:18)
Die "rechte plaats" is de berg Sion!
Waarom wordt het woord ‘burcht’ gebruikt? Het antwoord is niet zo moeilijk te bedenken: als de HERE in Sion woont betekent dat: veiligheid, bescherming, etc.
Zoals Luther ooit heeft gedicht: 'Een vaste burcht is onze God, een Toevlucht voor de Zijnen'! Dat is ook een heerlijke zekerheid voor ons! Immers, de Here woont in ons door Zijn Geest. Paulus zegt, dat ons lichaam een tempel is van de Heilige Geest Gods, Die in ons woont (1 Kor. 6:19). Dat geeft ons de mogeljkheid én de verantwoordelijkheid om Hem te verheerlijken.
Tegelijkertijd geeft het ons de heerlijke rust en zekerheid, dat Hij het goede werk in onz zal voortzetten ten einde toe, tot op de Dag van Christus Jezus (Fil. 1:6).
In vers 5 e.v. lezen wij over de vijanden, die zullen samenspannen tegen Jeruzalem; de HERE zal toelaten, dat de stad ingenomen wordt, zoals Zacharia 14 duidelijk leert. Maar dan zal de HERE uittrekken om tegen die volkeren te strijden (Zach. 14: 4): Jeruzalem zal worden bevrijd.
Later zullen de koningen der aarde nog eens optrekken "tegen de HERE en Zijn Gezalfde" (Ps. 2), Die Zich in Jeruzalem bevindt... maar dan zullen zij verschrikt worden... geoordeeld worden in de "slag bij Harmageddon" (Openb. 16).
Het gelovig overblijfsel zal vanuit de bevrijde stad Jeruzalem zien hoe de HERE afrekent met de vijanden.
Sela
Vers 9 zegt dan: "God bevestigt haar (= Sion) voor altoos... Sela." ‘Sela’ komt vele malen in de Psalmen voor.
Sommigen zeggen dat het een (muzikaal) rustteken is; anderen wijzen op de betekenis van de naam: Rots. Daarmee worden wij verwezen naar een plaats in de woestijn, een rotsstad. Deze plaats is ook bekend onder de Griekse naam ‘Petra’, en zal naar alle waarschijnlijkheid de verblijfplaats zijn van het overblijfsel van Israël in de eindtijd.
Als de verwoesting voorbij is en Jeruzalem bevrijd is door de HERE, dan zal Hij het gelovig overblijfsel uit de woestijn brengen naar het beloofde land. Zij zullen optrekken als een kudde achter de Herder aan naar Sion, naar grazige weiden! De HERE richt voor hen een dis aan, voor de ogen van wie hen benauwen! Heil en goedertierenheid zullen hen volgen voor altijd. Zij zullen in het huis des HEREN (= de tempel) verblijven tot in lengte van dagen!
Zie ook Jesaja 16:1 (het woord ‘rotsen’ is de vertaling van ‘sela’), 4b, 5, en Micha 2:12, 13.
Dan zal de HERE gaan regeren, de Rots van Israël, de Burcht!
Daarom is mijns inziens ‘Sela’ in de Psalmen ook en vooral de aanduiding van DE Rotsstad, die gebouwd is op het juiste fundament, namelijk Jeruzalem, oftewel Sion!
Dáár zal Israël de ware vrede vinden, rust en veiligheid tot in eeuwigheid.
Dan zal Israël de goedertierenheid Gods gedenken, zegt Psalm 48:9 - 12.
Dat betekent grote vreugde voor Jeruzalem, zie Zacharia 8:1-3!
De HERE is aldaar
Sion zal de zetel zijn van Gods regering in het Messiaanse Rijk. Jeruzalem zal dan zijn de "tempel-stad" van God. Eens wilde de mens(heid) zich een eigen tempel-stad bouwen: Babel.
Wij lezen in Genesis 11: "Laten wij ons een stad bouwen en een toren en laten wij ons een naam maken..." Dát was niet in overeenstemming met Gods plan en het gevolg moest dan ook zijn: oordeel.
Ook het streven van de mens vandaag om een eigen ‘stad... toren... naam’ te maken, is gedoemd te mislukken!
Sterker nog: de Here zal dat streven oordelen, want er is maar één stad, één tempel en één Naam!
In vers 13 - 15 wordt gewezen op de stad die later ook in Ezechiël 48 wordt genoemd.
De hoofdstukken Ezechiël 40-48 spreken over de tempel in het toekomstig Vrederijk. Die tempel zal staan als het Heiligdom in de heilige plaats: Jeruzalem, oftewel: de berg Sion, de berg des HEREN.
Zie Ezechiël 48:30 -35, waar ook een naam gegeven wordt aan het toekomstige Jeruzalem, de residentie van de Koning: "JaHWeH Sjamma", hetgeen betekent: de HERE is aldaar!
Eerst was het "JaHWeH Jireh": de HERE zal voorzien (Gen. 22), wijzend op het Offer dat Christus in Jeruzalem gebracht heeft, tot een verzoening voor hun (en onze) zonden;
Straks zal het zijn: de HERE is aldaar; Hijzelf is dan in hun midden. Eens hebben "de Zijnen" Hem niet aangenomen (Joh. 1); straks aanschouwen hun ogen de Koning in Zijn schoonheid (Jes. 33:17).
Dan zal het getuigenis der Israëlieten zijn: "Waarlijk, zo is onze God, voor eeuwig en altoos; tot de dood toe zal Hij ons leiden." (vs. 15) Letterlijk staat er: over de dood... d.i. voor eeuwig!
Dat mag ook ons getuigenis zijn, nu, in deze bedeling der genade.
De HERE is er! Hij is nabij. Wij ‘zien’ Jezus, met heerlijkheid en eer gekroond! Straks zal dat een zichtbare werkelijkheid worden, als de wens van de Here Jezus in vervulling zal gaan, ook voor ons: "Vader, Ik wil, dat waar Ik ben ook zij zullen zijn om mijn heerlijkheid te aanschouwen." De Here is met ons... voor altijd!