De Bijbel geeft de nodige informatie over de sabbat, die zich als zevende dag onderscheidt van de voorgaande zes door rust. Het is een dag aan de Heere toegewijd. Paulus schrijft dat deze dag voor het lichaam van Christus geen aanleiding mag zijn om elkaar te veroordelen “inzake eten of drinken, of op het punt van een feestdag, een nieuwe maan of de sabbatten” (Kol. 2:16). De sabbat verwijst ook naar de grote, toekomstige sabbat in Gods plan; geen periode van vierentwintig uur, maar één Dag van duizend jaar. Israël en de volkeren mogen dan leven in vrede en rust
Dag van de HEERE
Over de 'normale weeksabbat' - de zevende en laatste dag van de week - zegt de HEERE: "... de zevende dag is de sabbat van de HEERE, uw God ..." (Deut. 5:14a). Tegelijk mogen we vanuit het profetische Woord concluderen, dat Gods plan ook eindigt met een periode waarin alles tot rust en vrede zal komen. Deze periode valt samen met de toekomende eeuw; en de profetische uitdrukking 'dag van de HEERE' (of in andere vertalingen: de Dag des HEEREN) is daarop van toepassing. Deze zal beginnen met de glorieuze openbaring van Christus. Na zesduizend jaar waarin de mens aan het woord is geweest, is het dan de HEERE Die spreekt: "Maar de HEERE is in Zijn heilige tempel. Wees stil voor Zijn aangezicht, heel de aarde" (Hab. 2:20).
Het zal dan de tijd zijn waarin met name Israël getroost wordt en tot rust zal komen. Er blijft immers "… nog een sabbatsrust over voor het volk van God" (Hebr. 4:9). Maar ook de volken mogen via Israël genieten van het heil dat God zal geven: "Het zal echter in het laatste der dagen geschieden dat de berg van het huis van de HEERE vast zal staan als de hoogste van de bergen, en dat hij verheven zal worden boven de heuvels, en dat de volken ernaartoe zullen stromen. Vele heidenvolken zullen op weg gaan en zeggen: Kom, laten wij opgaan naar de berg van de HEERE, naar het huis van de God van Jakob; dan zal Hij ons onderwijzen aangaande Zijn wegen, en zullen wij Zijn paden bewandelen. Want uit Sion zal de wet uitgaan en het woord van de HEERE uit Jeruzalem" (Micha 4:1 en 2).
De wekelijkse en de speciale sabbatten, en de vervulling daarvan behoren tot de profetische lijn van de Schrift en Gods voornemen. In de huidige fase van Gods plan hebben we van doen met de verborgen lijn van dat plan. Nu mag je ontdekken dat je rust en vrede hebt ontvangen van Christus, Die het Hoofd is van Zijn lichaam waarvan je deel mag uitmaken.
De inhoud van het boek
Inleiding
Hoofdstuk 1 - Het woord 'sabbat'
Het goede, welgevallige en volkomene
De verantwoordelijkheid van Adam
De opdracht en de rust van de zevende dag komt in Christus
Nogmaals: het goede, welgevallige en volkomene
Zeven
Hoofdstuk 2 - De sabbat in het Oude Testament
Een nieuw begin
Het Joodse nieuwjaar
Terug naar het eerste Pascha
De eerste keer dat de sabbat genoemd wordt
Manna als heenwijzing naar Christus
De sabbat als instelling voor Israël
Bijzondere sabbatten
Feest van het geschal
Verzoendag
Loofhuttenfeest
Jubeljaar
Tot slot
Hoofdstuk 3 - De sabbat in het Nieuwe Testament
De Heere Jezus en de sabbat
De discipelen werken op de sabbat
De Heere Jezus genas zevenmaal op sabbat
1. De man met de verschrompelde hand
2. De bezetene met een onreine geest
3. De schoonmoeder van Petrus
4. De vrouw die achttien jaar gebonden was
5. De waterzuchtige
6. De man die achtendertig jaar ziek was
7. De blindgeborene
Handelingen
Hoofdstuk 4 - Hoe staan wij tegenover de sabbat?
Feest, nieuwe maan en sabbat
Vier waarschuwingen
Twee waarschuwingen met een verwijzing naar Christus
Twee waarschuwingen met een verwijzing naar het lichaam van Christus
Zoek de dingen die boven zijn
AUTEUR: HOITE SLAGTER | 64 PAGINA’S | PAPERBACK
Zie avoor info en evt. bestellen: Everread Uitgevers.