Naastenliefde en homosexualiteit

Naastenliefde en homosexualiteit

Minister Plasterk, die onder meer Homo-emancipatie in zijn portefeuille heeft, was deze week bijzonder lovend over het reformatorisch onderwijs. In zijn brief aan de Tweede Kamer spreekt hij zijn waardering uit voor de visienota (homo)seksualiteit van de VGS. Hij noemt het moedig dit onderwerp zo bespreekbaar te maken.

De minister gaat nog een stapje verder en prijst ook de inhoud van de notitie. Hij noemt het “zeer positief” dat het bestaan van homoseksualiteit wordt erkend en dat de (christelijke) naastenliefde als uitgangspunt dient voor beleid en handelen in de omgang met homoseksuele leerlingen en docenten. Sterker nog: de minister vindt dit “een voorbeeld voor alle scholen.”

Natuurlijk staat er meer in de brief. Het zou vreemd zijn, gespleten zelfs, als een minister die een maandje geleden nog de Gay Pride opluisterde, nu ineens alle inzichten van reformatorische schoolbesturen deelt. Het belangrijkste knelpunt dat Plasterk constateert, is uiteraard het onderscheid dat de nota maakt tussen de homoseksuele mens en de homoseksuele praxis. Overigens is dat niet nieuw, zoals de minister veronderstelt.

Plasterk maakt zich zorgen om de consequenties van die opstelling, vooral wat betreft het personeels- en leerlingenbeleid. Hij veronderstelt dat de VGS de wettelijke kaders nogal ruim ziet. Hij doelt daarbij op de beruchte enkelefeitsconstructie van de Algemene wet gelijke behandeling: een sollicitant mag niet geweigerd worden op grond van het enkele feit dat hij of zij homoseksueel is. Plasterk benadrukt dat daar ook het hebben van een homoseksuele relatie onder valt.

Wat opvalt aan de brief is dat de minister in zijn conclusies een eigen interpretatie geeft aan het begrip christelijke naastenliefde. Die moet volgens hem ook leiden tot „steun, begrip en respect” voor degenen die wel een homoseksuele relatie (willen) aangaan. Dat hoeft niet ten koste te gaan van de eigen visie, zegt Plasterk.

Hiermee begeeft de minister zich op glad ijs. Het is niet voor het eerst dat de overheid of de rechter zich waagt aan exegese van Bijbelse uitgangspunten. Eerder meende het gerechtshof in Den Haag dat de vraag of vrouwen politiek actief mogen zijn, slechts te maken heeft met de ”buitenste schil” van de godsdienstige opvattingen van de SGP. De rechter meende toen dat de vrijheid van godsdienst niet in het geding kwam door de SGP het recht te ontzeggen om vrouwen te weren. Op dezelfde manier vindt Plasterk nu dat reformatorische christenen het begrip naastenliefde ruimer moeten interpreteren.

Het is ongepast dat de overheid zich hiermee bemoeit. Bovendien maakt Plasterk hier een kardinale vergissing. Christenen beschouwen naastenliefde inderdaad als een van de twee belangrijkste geboden. Die kan echter nooit leiden tot begrip, respect of steun voor een zondige levenswijze, ongeacht welke zonde het betreft. Wie zo’n naaste écht liefheeft, zal hem of haar vermanen en proberen van die weg af te krijgen.

Bron: Ref. Dagblad

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Het Wonder van het Zaad

Vanuit zijn ervaring als moestuinier legt de auteur prachtige verbanden met Bijbelse waarheden. Zaad is een beeld van het gepredikte Woord van God; denk aan de gelijkenis van de zaaier. Zo wonderbaar als de werking van het zaad is dat in de grond gestopt wordt en met een onbegrijpelijke kracht vrucht voortbrengt, zo is het ook met de wedergeboorte "uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God" (1 Pet. 1:23b).

Met Johannes 12:24 - "Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als de tarwekorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft hij alleen, maar als hij sterft, draagt hij veel vrucht" - verwees de Heere Jezus naar Zichzelf. Hij is hét Zaad dat nieuw en onvergankelijk leven tot stand heeft gebracht.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'Het Wonder van het Zaad'

Wat is wijsheid?

Er is in heden en verleden al heel veel over wijsheid nagedacht. In dit boekje richten we ons op de wijsheid die in de Bijbel, Gods Woord, aan de orde komt. Het bezig zijn met - ja, liefhebben van - wijsheid is het hoofdthema van de filosofie. Dit woord (filosofie) komt slechts eenmaal in de Bijbel voor en wel in waarschuwende zin: "Pas op dat niemand u als buit meesleept door de filosofie en inhoudsloze verleiding, volgens de overlevering van de mensen, volgens de grondbeginselen van de wereld, maar niet volgens Christus" (Kol. 2:8). Het is juist beter je te richten op Christus Zelf "in Wie al de schatten van de wijsheid en van de kennis verborgen zijn" (Kol. 2:3).

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'Wat is wijsheid?'

Het Getuigenis van de Sterren - 3e druk

Dit is een opmerkelijk boek! Het geeft een schitterende uiteenzetting van Bijbelse waarheden aan de hand van de sterren en de sterrenbeelden. Daar waar door astrologie en horoscopen een sluier is komen te liggen over de werkelijke betekenis van deze hemellichamen, gaat dit boek uit van het heldere feit dat God de Schepper ervan is!

We zijn blij met de verschijning van deze derde druk. De eerste druk verscheen in 1999 als vertaling van de Engelse uitgave The Witness of the Stars, die stamt uit 1893. Dit boek is een standaardwerk dat als basis is gebruikt voor vele later verschenen boeken over de sterren(beelden).
Een mooi boek om erbij te hebben tijdens je vakantie, wanneer je op een heldere avond de sterrenhemel bekijkt! "De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt het werk Zijner handen ..." (Ps. 19:2; N.B.G.-'51-vertaling).

Meer info & bestellen 'Het Getuigenis van de Sterren'