Mazar, die onlangs in Nederland was, is zelf niet religieus en werkt als archeoloog aan de Hebreeuwse Universiteit in Jeruzalem.
Volgens hem klopt het wat de Bijbel zegt over David die Edom veroverd zou hebben in de tiende eeuw voor Chr. Bij opgegraven Filistijnse steden blijkt dat die in diezelfde periode hun eigen cultuur behielden. Ook dat strookt volgens Mazar met de bijbelse overlevering. “In de Bijbel staat dat David de Filistijnse steden niet wist te overwinnen.''
Mazar acht het ook waarschijnlijk dat zich onder de Al Aqsa-moskee de resten bevinden van de Tempel van Salomo.
Eén zinnetje in het persbericht was opvallend: “Vooral zijn Europese collega's zijn er volgens Mazar nog wel eens op uit aan te tonen dat er weinig van de bijbelse overlevering klopt.” Dit zijn de zgn. minimalisten. Daartegenover staan de fundamentalisten, die er vanuit gaan dat de bijbelse overlevering volstrekt betrouwbaar is. Hoewel Mazar zich bij geen van tweeën aansluit, wil hij nog wel het volgende kwijt: “Je kunt archeologie wel proberen te scheiden van de godsdienst, maar dan heb je wel een beetje een probleem. Want je kunt de archeologie niet scheiden van de tekst van de Bijbel, net zomin als van andere schriftelijke bronnen. Er is een tekst uit Koningen, waarin gezegd wordt dat de stam Manasse in sommige steden de Kanaänieten liet wonen. Die tekst blijkt gewoon te kloppen met het archeologische bewijs dat ik vond in Tel Rechov.’’
Twee wegen
Jaren geleden voorzag Werner Keller zijn boek van de titel: ´De Bijbel heeft toch gelijk´. Mooi als je door (archeologisch) onderzoek tot deze conclusie komt. Nog mooier is het om op voorhand er vanuit te gaan dat de Bijbel klopt. De Bijbel lijkt niet betrouwbaar, de Bijbel is betrouwbaar!
Die betrouwbaarheid is in allerlei opzichten genoegzaam bewezen, maar ja, sommigen (lees: velen) willen daar gewoon niet aan…
Toch is het van tweeën één: óf de Bijbel is betrouwbaar, óf hij is het niet. Wie kiest voor het eerste mag dan een ´fundamentalist´ heten, maar heeft God wel aan zijn of haar zijde. De Bijbel pretendeert immers Gods Woord te zijn. Eigenlijk gaat het dus om een keuze tussen geloof en ongeloof. Die keuze kwam al vroeg in de bijbelse geschiedenis naar voren: Kain en Abel. Waar Abel voor het geloof koos (Hebr. 11:4), voor Gods weg dus, daar ging Kain zijn eigen weg. Helaas zijn velen in de loop der tijd “de weg van Kain” opgegaan (Judas vs. 11). Beide wegen tegelijkertijd bewandelen is geen optie. ´t Is ´t een of ´t ander!
Maximalisten
Wel handig om de goede keuze te maken, ook als u deze AMEN gaat lezen. Wij achten de Bijbel als Gods Woord namelijk volstrekt betrouwbaar. En we gaan ons dit jaar ook wat bezig houden met de wording van deze schepping en het bijbelse wereldbeeld. En dan is het toch wel van belang om op voorhand te geloven wat God zegt.
Wij zijn geen minimalisten, ook geen fundamentalisten, maar maximalisten: wij geloven in de absolute waarheid van Gods Woord, ook al begrijpen we het soms helemaal niet, gaat het ons verstand (en dat van anderen) soms verre te boven en staat het soms haaks op wat de wetenschap bewezen acht.
Eenvoudig? Neen. Zegenrijk? Ja! En… boeiend!
Jaargang 2009
Met dit nummer is de nieuwe jaargang weer gestart. We hopen weer zes nummers uit te geven. En u als lezer bent ons daarbij tot grote hulp, allereerst met uw gebeden. Onze bede is dat we de rechte weg mogen bewandelen in de verkondiging van Gods Woord.
Daarnaast zijn ook uw gaven onmisbaar! We hopen en vertrouwen erop dat de financiële crisis u niet zal weerhouden dit belangrijke werk te (blijven) ondersteunen.
Velen hebben reeds via een automatische incasso gegeven, waarvoor hartelijk dank! Anderen kunnen bijgevoegde accept-giro ontvangen. En… wij willen u graag nog wijzen op de mogelijkheid om via de website van AMEN een machtiging tot éénmalige of periodieke incasso in te vullen. Het is gemakkelijk en u hebt er verder geen omkijken naar.
Mede namens redactie en medewerkers een hartelijke groet en zegenwens!