In een al wat ouder boek, "De Tijden Der Eeuwen' van G.J.P., vonden wij een verhandeling over Gods plan der eeuwen. De auteur is de mening toegedaan, dat Gods plan 5 werelden of eeuwen omvat, en ziet een overeenkomst met de symboliek van de Tabernakel. Hier volgt een -korte- impressie van zijn bevindingen.
Wereld, kosmos/aioon
Het Griekse woord 'kosmos' betekent feitelijk ornament of versiering. Nu is er geen versiering mogelijk zonder een sfeer, een milieu, waarin ze past. Een kosmos is daarom tevens een orde van zaken, een geordend, versierd geheel. Het Hebreeuws mist een woord voor het begrip, dat door 'kosmos' wordt uitgedrukt. Het spreekt van hemelen en aarde. Hoewel het begrip niet in één woord wordt samengevat (Het Hebr. woord 'wereld' betekent wat anders, nl. het bewoonde deel der aarde) wordt toch in Psalm 19 het geheel gezien als beheerst wetten, waarin de wijsheid en wetenschap uitkomt: "De hemelen vertellen Gods eer en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk..."
In Genesis 1:1 wordt het begrip 'kosmos' als volgt uitgedrukt: "In de beginne schiep God de hemelen (meervoud!) en de aarde". Wat de Hebr. taal nu samenvat onder 'hemelen en aarde', wordt in het Grieks weergegeven door 'kosmos'.
Daarnaast komt ook het woord 'aioon' voor, welk woord de loop der dingen, de ontwikkelingsgang, aangeeft. 'Aioon' staat voor de toestand waarin de 'kosmos' zich gedurende een bepaalde tijd bevindt.
Vijf aionen
In totaal zijn er 5 aionen. Twee welke aan de onze voorafgingen - Prediker 1:10 "Is er enig ding, waarvan men zou kunnen zeggen: Ziet dat, het is nieuw? Het is alreeds geweest in de eeuwen die vóór ons zijn geweest". Twee die op de onze zullen volgen - Efeze 2:7 "Opdat Hij zou betonen in de toekomende eeuwen den uitnemenden rijkdom Zijner genade...". (Nu leven wij in de 'tegenwoordige eeuw'). Dat is samen vijf.
Efe.2:2 spreekt over de "eeuw dezer wereld" (de aioon dezer kosmos), waaruit blijkt, dat een aioon en een kosmos samenvallen. De kosmos ziet op de samenstelling der dingen, de aioon op de duur, hun loop...
Men zal vragen of er niet meer werelden of aionen zijn. Voo zover wij thans kunnen zien en uit de Schrift naar voren kunnen brengen niet. En waarom zijn ze eindig? Opdat god alleeen de Oneindige blijke. Hij schept alles vergankelijk en voorbijgaand. Zo schittert Zijn onvergankelijkheid uit boven het eindige. Opdat Hij Zich dus als de Onvergankelijke betone, Die alleen onsterfelijkheid bezit, zet Hij de schepping in de vergankelijkheid... Het is om aan te tonen, dat er buiten Hem geen onvergankelijkheid, geen leven is en dat Hij steeds weer de Uitdeler van gaven en krachten is, de Onderhouder.
I. De eerste aioon is de tijd tussen Genesis 1:1 en 2, die der "toenmalige wereld". Deze duurde van het begin tot het woest en ledig worden der aarde. Hoelang deze wereld heeft bestaan, deze aioon geduurd heeft, is niet te zeggen. Het is de tijd, waarin de overdekkende cherub (Ezech.28) het aardrijk regeerde. Het is de oertijd, waarin de voorwereldlijke dieren voorkomen.
II. De tweede aioon begon met het zesdaagse herstellingswerk en de schepping van Adam. Hij loopt to de zondvloed. Het is de tijd waarin bijzonder de 'zonen Gods' optreden. Deze aioon duurde 1656 jaren.
III. De derde aioon begon na de vloed met het Noachitisch Verbond, waarin God een nieuwe orde der dingen vaststelt. In deze aioon leven wij nog. Hij loopt tot Christus' wederkomst (Luc.20:34,35).
IV. De vierde aioon vangt dan aan en heeft als eerste periode de 1000 jaren van Openbaring 20. We geloven echter, dat hij langer zal duren... In die aioon wordt Israël hersteld en gemaakt tot een koninklijk priesterdom.
V. De vijfde aioon vangt aan als de Tempel vervangen wordt door de Tabernakel Gods. God woont dan bij de mensen. Het Nieuwe Jeruzalem daalt dan neder. Deze aioon loopt door tot de overgave van het Koninkrijk aan God en de Vader, wanneer alle overheid en kracht zal tenietgedaan zijn, de dood verslonden is tot overwinning en God alles in allen zal zijn (1 Kor.15:24-28). Zolang zal Christus als Koning heersen. Daarna heerst God onmiddellijk door Zijn Woord en Geest.
Tenslotte
In Hebreeën 9:1 lezen we de uitdrukking: wereldlijk heiligdom (SV); Grieks: ' to hagion kosmikon'. De Tabernakel (en de Tempel) stonden in zekere betrekking tot de wereld (de kosmos). Ze schaduwden de wereld af, waren er een uitbeelding van in meer dan één opzicht. Men heeft hier veel te weinig op gelet. En toch zit er zoveel diepte in. De Tabernakel en zijn dienst was beeld van de wereld en de aionen in al hun betekenissen. Die betekenissen zijn meervoudig.
De Tabernakel beeldt af:
I | de 5 werelden/aionen | de lengte |
II | de concentrische rangschikking der dingen | de breedte |
III | de mystieke toenadering | de diepte |
IV | de geestelijke opgang | de hoogte |
Ad.I - De Tabernakel beeldt met Israël 5 aionen af; er ontstaan 5 ruimten:
1 | Buiten de legerplaats | De eerste wereld/aioon |
2 | De legerplaats | De tweede wereld/aioon |
3 | De Voorhof | De derde wereld/aioon |
4 | Het Heilige | De vierde wereld/aioon |
5 | Het Heilige der Heiligen | De vijfde wereld/aioon |
Ad.II - De Tabernakel vormt 5 kringen, die in de toekomende eeuw zullen gezien worden:
1 | Buiten de legerplaats | De einden der aarde |
2 | De legerplaats | De (bewoonde) wereld |
3 | De Voorhof | Het land Israël |
4 | Het Heilige | Jeruzalem |
5 | Het Heilige der Heiligen | De Tempel |
Ad.III - De Tabernakel geeft ook 5 sferen van toenadering aan, d.i. vertolkt de diepten der gemeenschap:
1 | Die de einden der aarde bewonen |
2 | Heidenen |
3 | Het volk Israël |
4 | Priesters |
5 | Hogepriester |
Ad.IV - De Tabernakel geeft ook 5 opgaande sferen aan:
1 | Onder de aarde |
2 | Aarde |
3 | Lucht |
4 | Hemel |
5 | Hemel der hemelen |