Voorrecht
Wij kunnen God alleen maar kennen uit datgene wat Hij zelf heeft geopenbaard in Zijn Woord. De Here Jezus heeft voor de Zijnen gebeden: “Heilig hen in Uw waarheid; Uw Woord is de waarheid” (Joh. 17:17). Al eerder hebben we David geciteerd: “ HERE, leer mij Uw weg, opdat ik in Uw waarheid wandele” (Ps. 86:11).
Het gaat erom, dat we Gods gedachten gaan verstaan en Zijn wegen leren kennen, want die gaan onze kennis te boven (vgl. Jes. 55:8,9).
De psalmist zegt: “Het openen van Uw woorden verspreidt licht, het geeft de onverstandigen inzicht” (Ps. 119:130). Wij zijn van nature onverstandig, ´verduisterd in ons verstand, vervreemd van het leven Gods om de onwetendheid, die in ons heerst´ (Efe. 4:18). We weten van niets als het gaat om wie God is en wat Hij doet. Daarom zijn we bevoorrecht om als gelovige mensen onderwijs te ontvangen van God Zelf, zoals Hij dat gegeven heeft in Zijn Woord.
Grondtekst
God gaf Zijn Woord in de grondteksten Hebreeuws en Grieks. Dat is de basis, vertalingen zijn daarvan (meer of minder goed) een weergave. Het is dus raadzaam om zo mogelijk de grondtekst te raadplegen en in ieder geval meerdere vertalingen naast elkaar te leggen om zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven.
In de tweede plaats is het van belang schrift met schrift te vergelijken: de Bijbel verklaart zichzelf! Tenslotte moeten we oog hebben voor het feit, dat de Bijbel ook informatie geeft over wat God doet, Zijn plan, dat Hij uitwerkt door de tijden heen. Dat brengt met zich mee dat elk schriftgedeelte in een bepaalde context staat, waarmee we terdege rekening moeten houden.
Gods Woord
Omdat de Bijbel het Woord van God is, lezen wij het boek met eerbied en ontzag. Als de Bijbel opengaat, spreekt God tot ons! Het is dus niet de bedoeling dat Woord voor kennisgeving aan te nemen, maar ook werkelijk erover na te denken. Zoals ook Filippus vroeg aan de kamerling uit Morenland: "Verstaat gij wat gij leest?" (Hand. 8:30).
Motivatie
Dit speelt een belangrijke rol. Die motivatie is niet om maar zoveel mogelijk bijbelteksten uit het hoofd te kennen. Dat kan nuttig zijn, maar de voornaamste beweegreden om de Bijbel te lezen en te bestuderen is, dat we God beter willen leren kennen. Dat we Zijn wegen willen leren kennen. Dat bedoelde Mozes, die de HERE ontmoette in de tent der samenkomst, toen hij zei: "Nu dan, indien ik genade gevonden heb in Uw ogen, maak mij toch Uw wegen bekend" (Ex. 33:13).
Het was voor Mozes de logische consequentie van het feit, dat hij genade gevonden had in de ogen van God. Daar was hij blij mee. Daardoor had hij omgang met God. God sprak met Mozes van aangezicht tot aangezicht, zoals iemand spreekt met zijn vriend. Mozes had een vriendschappelijke relatie met de HERE; daarom was het zijn verlangen om de wegen des HEREN te kennen, om meer van Hem te weten: "Zodat ik U ken".
Hij wilde echt weten Wie God was en wat Hij deed. Door die kennis werd Mozes bekwaam gemaakt door de HERE om Zijn woorden aan het volk door te geven. Hij werd de middelaar van het Oude Verbond.
Als je in de waarheid wilt wandelen, dan is het nodig, dat je die waarheid kent; dat je weet wat de Heer wil en wat Zijn bedoelingen zijn; dat je weet wat Zijn plan is en hoe Hij werkt door de loop der tijden. Hoe Hij bezig is Zijn plan te volvoeren, totdat de dag aanbreekt, dat er een nieuwe hemel komt en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid zal wonen.
Gods Geest
Elk gelovige moet zich bij bestudering van de Bijbel bewust zijn van de hulp en de leiding van de Heilige Geest. Het voorrecht van gelovigen is, dat zij de Bijbel kunnen verstaan, niet omdat zij een speciale opleiding hebben gehad, of omdat zij bijzonder intelligent zijn of iets dergelijks, maar omdat de Geest van God in hen woont. Hij is de "Geest der waarheid", die ons de weg wijst tot de volle waarheid. Die Geest hebben wij nodig. Als David vraagt: "Leer mij, HERE, Uw weg…", dan vraagt hij in feite om de leiding van Gods Geest om Zijn Woord te verstaan.
Boeken en bijbelcommentaren kunnen prima hulpmiddelen zijn, maar ze kunnen en mogen nooit een vervanging zijn van de Bijbel zelf!
We moeten ons bewust zijn, dat de Auteur van de Bijbel door Zijn Geest in ons woont. Weet ook, dat het Gods verlangen is om Zijn kinderen meer inzicht te geven in de geheimenissen, in de verborgen schatten, in de wijsheid, om hen op te laten groeien in Christus. Onze hemelse Vader zal alles doen om ons Zijn rijkdommen te openbaren, zodat wij weten wat ons door genade geschonken is.
Paulus zegt in 1 Korintiërs 2:11b: "Zo weet ook niemand, wat in God is, dan de Geest Gods".
Wie doorzoekt de diepten Gods dan de Geest van God? Je kunt als natuurlijk mens de Bijbel honderd keer lezen, maar je zult hem niet begrijpen. Het natuurlijk verstand is ontoereikend. Daarom heeft God ons Zijn Geest gegeven. Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods Zijn (Rom. 8). Die Geest is het onderpand van onze erfenis (Efe. 1). Met die Geest zijn we verzegeld tegen de dag der verlossing (Efe. 1:13). Die Geest is de Geest der waarheid, de Trooster, die met ons is en ons leidt in Zijn Woord.
Gezag
En nogmaals: als wij de Bijbel bestuderen doen we dat in de overtuiging, dat we met Gods Woord bezig zijn. Dat legt bij de prediker de verantwoordelijkheid om alleen dat Woord te brengen, en bij de toehoorder om (alleen) dat Woord te aanvaarden. Zo was het ook bij de Thessalonicenzen, die het door Paulus gepredikte Woord aanvaardden als Gods Woord (zie 1 Thess. 2:13). Daardoor kwamen zij tot geloof en ontstond er een levende, bloeiende en getuigende Gemeente. Velen in hun omgeving moesten niets van Paulus en zijn leer hebben. Zij vervolgden hem. Maar degenen die zijn woord aanvaardden, werden gezegend!
Zo wordt vandaag dezelfde apostel door menig theoloog als een kleine jongen terugverwezen naar het onontwikkelde verleden: "Paulus wist niet beter als kind van zijn tijd", zo beweert men godslasterlijk. Laat u de zegen alstublieft nooit ontnemen door deze leugensprekerij van mensen die de Geest niet hebben! Integendeel, stel u onvoorwaardelijk onder het gezag van Gods Woord.
Dat kan wel eens leiden tot situaties, waarin onze eigen mening moet worden herzien. En dat is zo ongeveer het moeilijkste wat een mens kan overkomen. Het kost een mens wel wat om eigen standpunten, gedachten, ideeën, visies te moeten laten varen terwille van de bijbelse openbaring. Toch krijgen wij door het Woord van God inzicht in dingen die wij van nature niet begrijpen, of die ons door overlevering misschien anders geleerd zijn.
Dit kan pijnlijk overkomen, maar u wordt er nooit minder van! Het is alleen maar verrijkend om je eigen mening in te leveren voor de betere van God. Vele kinderen van God staan hun eigen geestelijke groei in de weg, omdat ze vast willen houden aan hun eigen gedachten of tradities. Op die manier sluiten zij zichzelf af van de geweldige rijkdommen, die God nog meer te geven heeft. Hun enthousiasme van het begin wordt dan dikwijls veranderd in traagheid van gehoor, onkunde en onbegrip. En dat is zeker niet Gods bedoeling.
En als er dingen in de Bijbel voorkomen, die wij niet begrijpen, dan ligt dat eerst en vooral aan onszelf. Het ligt niet aan de Bijbel! Je kunt niet zeggen, dat de Bijbel te moeilijk is. De Bijbel is altijd te moeilijk voor de natuurlijke mens. Daarom heeft God ons Zijn Geest geschonken, zodat wij onbegrijpelijke dingen kunnen (leren) verstaan en onzichtbare dingen kunnen zien. Wel kan het zijn, dat we op bepaalde zaken nog geen of weinig zicht hebben. Dat nodigt dan alleen maar uit tot verdere studie!
Een uitvoerige verhandeling over doelgericht Bijbellezen vindt u in het boek ´Leeswijzer´ (Everread Uitgevers).