Het overkwam Shamsuddin Saka in 1990, tijdens zijn tweede hajj, de bedevaart naar Mekka. Bij de rondwandeling om de Ka'aba kreeg hij een goddelijk visioen om christenen en moslims in Nigeria met elkaar te verzoenen.
De 'chrislam' is een bonte mengeling van islamitische en christelijke gebruiken. In de bijeenkomsten liggen Bijbel en koran naast elkaar, vlak bij een kleine Ka'aba waarin de Heilige Geest zou afdalen. De dienst begint op islamitische wijze, krijgt dan een christelijk vervolg, waarna Saka beide aan elkaar verbindt in een preek. Hij haalt teksten aan uit beide heilige boeken, onderbreekt zichzelf regelmatig met 'halleluja' en 'allahu akbar', luid bijgevallen door zijn toehoorders.
De zondagdienst trekt enkele honderden bezoekers, merendeels vrouwen. Op de speciale nachtwakes en healings komen echter duizend tot 1500 mensen af. Er zouden wonderbaarlijke genezingen plaatsvinden en vaak doet iemand getuigenis van een verhoord gebed. Getuigenissen zijn voor de islam niet ongebruikelijk, stelt voorganger Saka. 'Als je het hebt over wonderen, dan is de islam op zich een mirakel.'
Ook buiten Nigeria trekt de chrislam aandacht. De Amerikaanse theoloog dr. Jim West uit Petros (Tennessee)noemde op zijn weblog de chrislam 'het onvermijdelijke resultaat van politieke correctheid'. Desgevraagd licht West toe dat hij politieke correctheid in de Verenigde Staten ziet als 'neiging om overal maar in te berusten'. In die context is chrislam 'een resultaat waar men zich gewoon bij neerlegt, naar het lijkt zelfs door christenen.'
Bron: Ned. Dagblad – nd.nl
´Chrislam´ verspreidt zich ook in de VS
Eind vorig jaar werden in de Memorial Drive Presbyterian Church in Houston, samen met de christelijke gemeenschappen in Atlanta, Seattle en Detroit, een reeks van preken gehouden om een oecumenische verzoening tussen het christendom en de islam te realiseren.
In aanvulling op de preken zijn ook de zondagsschoollessen gericht op de geïnspireerde leringen van de profeet Mohammed.
In de kerkbanken komen naast de Bijbels ook exemplaren van de Koran te liggen.
Het concept van ´Chrislam´ lijkt te zijn voortgekomen uit een conferentie over de betekenis van "heb uw naaste lief" op Grace Fellowship Church in Atlanta, Georgia.
"In 2001 zijn we, net als de meeste Amerikanen, behoorlijk wakker geschud door de ware islamitische aanwezigheid in de wereld en in de Verenigde Staten," zegt Jon Stallsmith, de outreach-pastor bij Grace Fellowship. "Jezus zegt dat we moeten houden van onze buren. We kunnen dat niet zonder een relatie met hen. "
Stallsmith stelt dat een toenadering tussen moslims en christenen ondersteund wordt door het feit dat Jezus vijfentwintig maal genoemd wordt in de koran.
De Chrislam-beweging heeft impulsen gekregen door de verklaringen van voormalig president George W. Bush, die zei dat christenen, joden en moslims dezelfde God aanbidden, en door Rick Warren die Isa (de islamitische naam voor Jezus) noemde in zijn gebed bij de inauguratie van president Barack Obama.
Slechts 30 procent van de Amerikanen hebben een positief standpunt over de moslims, volgens een Pew Forum enquete. Tegelijkertijd zegt meer dan de helft dat ze ´niet veel´ of ´helemaal niets´ weten over het islamitische geloof.
"De recente politieke ontwikkelingen en twee oorlogen in islamitische landen moeten de noodzaak aanscherpen te weten hoe te praten met deze mensen", benadrukt Stallsmith. "We willen vrede, verzoening vinden rond een bijbels begrip van Jezus."
Jezus in de koran
In de koran is Jezus niet de eniggeboren Zoon van God, noch de Messias die van Gods wege is aangesteld om het huis van David te herstellen. Hij wordt eerder gezien als een profeet die werd aangesteld door Allah om de mensheid op de komst van Mohammed voor te bereiden.
In de koran heeft Jezus geleden noch is Hij gestorven aan het kruis, maar levend in de hemel opgenomen (4:157-158). Het slachtoffer op Golgotha, zo leert de islam, was Simon van Cyrene of Judas Iskariot. De koran vermeldt dat Jezus werd geboren uit de maagd Marjam - niet door een onbevlekte ontvangenis, maar door de wil van allah. Hij verricht wonderen aan het Joodse volk en Hij was een maseh in de wijze van Mozes en Ibrahim ofwel Abraham (5:17). Geloof in de goddelijkheid van Jezus wordt in de koran veroordeeld als vuil.
Bron: thelastcrusade.org